3 wrz 2013

Elżbieta Cherezińska - "Legion"




Tytuł: Legion


Wydawnictwo: Zysk i S-ka

Data i miejsce wydania: Poznań, 2013


Moja ocena: 10/10
Zakładka: Gotujące krew



Mieli być wyklęci. Okazali się zwycięscy.

Historia - jakakolwiek - jest bardzo często poruszanym tematem. Wiele tworzy się na jej podstawie - filmów i książek są niezliczone rzesze. Trudno więc mówić o oryginalności przy ocenieniu takich powieści. Dlatego, że historia jest jedna, niepowtarzalna - przynajmniej nigdy nie do końca. Czy można więc pisać o niej na różne sposoby? Tak, można. A Legion Elżbiety Cherezińskiej jest lekturą naprawdę godną uwagi.

A co znajdziemy w tej obszernej powieści? Dobrze opisaną historię Brygady Świętokrzyskiej, ale nie tylko! Autorka przedstawiła czytelnikowi Polskę w czasie wojny. Świetnie ukazała walkę na froncie, ale także na emigracji czy też w samym kraju. Książka daje obszerny wgląd w życie Polski Podziemnej - zawiłości polityki i niezdecydowanie sprzymierzeńców. W końcu, sytuacje, do jakich to prowadzi. Polska zawsze miała dwóch wrogów.

Elżbietę Cherezińską możemy kojarzyć już jako autorkę powieści Korona śniegu i krwi, która to także opowiada o jej ojczyźnie, choć o czasach odleglejszych. Ta historia została również przedstawiona jako audiobook, co niezaprzeczalnie wybiło samą pisarkę spośród szarych tłumów. Bo trzeba wiedzieć, że ma ona za sobą już kilka innych dzieł, które jednak nie są tak znane.

Legion bardzo mnie zaskoczył. Przede wszystkim tym, że lektura wcale nie była tak ciężka, jak myślałam, że będzie. Spodziewałam się brnięcia przez nią przez dłuższy okres czasu z powodu trudnego tematu i języka, który - jak sądziłam - również taki będzie. Dopasowany. Ale nie. Elżebieta Cherezińska posługuje się stylem, który wcale nie nudzi ani nie zniechęca, co sprawia, że czyta się naprawdę przyjemnie i dobrze.

Sama autorka - jak twierdzi - chce, aby ten, kto sięgnie po jej książkę nie smucił się za bardzo, nie wzruszał za często, ale żeby miał dużo radości. Muszę przyznać, że to niezupełnie tak. Mimo że widać, iż takie momenty wcale nie miały być zamierzone - choć kto wie - miejscami, po jednym zdaniu, wzruszenie dopada tak bardzo, że następuje chwila przerwy na kontemplację.

Chociaż bohaterów jest całkiem sporo, każdy z nich wyróżnia się czymś innym. Każdy jest wyrazisty. To z kolei sprawia, że w trakcie czytania nie da się do nich nie przywiązać i z uwagą nie śledzić losów postaci. Zwłaszcza, że mamy świadomość tego, iż wielu jest zupełnie prawdziwych. Niektórych się lubi, niektórych nie, ale wszyscy wzbudzają jakieś emocje.

Dodatkowym plusem powieści są krótkie notki biograficzne przy każdym nowym rozdziale, w którym po raz pierwszy pojawia się dana postać. To, pomimo nagromadzenia bohaterów, pozwala się nie pogubić i wiele ułatwia. Z moją pamięcią do nazwisk, byłam niezmiernie szczęśliwa, kiedy zobaczyłam te niewielkie pomoce.

Podsumowując, uważam, że Legion to powieść, którą warto przeczytać. Wniesie sporo radości, wzruszeń i na pewno pomoże spojrzeć na historię z innej perspektywy. Elżbieta Cherezińska zapisała ją w naprawdę wspaniały sposób.

Recenzja napisana dla AGW.info, egzemplarz udostępniony przez wydawnictwo Zysk i S-ka.


6 komentarzy:

  1. Nie jestem przekonana, czy ta lektura jest dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaki ładny wygląd bloga ! :)
    Co do książki to Twoja recenzja mnie zaintrygowała i jeśli miałabym okazję to przeczytałabym tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cóż mnie takie książki nie interesują, ale śliczna i zaciekawiająca recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem pewna, chociaż recenzja zachęcająca. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj taka historia zdecydowanie nie dla mnie. I nie wiem czy nawet mimo lekkiego stylu udałoby mi się przeczytać tę książkę w parę dni.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kurczę... Taka pozytywna recenzja... Aż źle się czuję, że nadal się zastanawiam :)

    OdpowiedzUsuń